بازرسي و تعمیرات نگهداری اینورتر ها
تعمیرات نگهداری اینورتر ها از موارد بسیار مهم و کاربردی در صنعت می باشد در این مطلب که در سایت قرار داده شده است تصمیم به آموزش و روش های سرویس های دوره ای اینورتر ها بپردازیم و نکات و مواردی که متخصصین در انجام این عمل باید رعایت کنند را یاد آوری کنیم.
- سرویس و نگهداری درایو بایستی مطابق با الگوی ارائه داده شده باشد.
- سرویس و نگهداری توسط پرسنل متخصص و آموزش دیده انجام پذیرد.
- پس از خاموش کردن اینورتر به مدت ۱۰ دقیقه منتظر بمانید.
- از تماس مستقیم با المانها و بردهای الکترونیکی خودداری نموده و از دستبند ارت استفاده نمایید.
- در صورت باز کردن کاور اینورتر و یا سایر قسمتهای آن ، در اتمام کار آنها را با دقت و محکم سر جایشان ببندید.
بازرسی وسرویس های دوه ای و یا تعمیرات نگهداری اینورتر
- بازرسی شرایط محیطی اینورتر و شبکه
- بازرسی و سرویس اینورتر
- بازرسی و سرویس موتور متصل به اینورتر
* نظارت بر شرایط نصب و کارکرد دستگاه به مدت یکسال پس از نصب در اواسط هر فصل انجام پذیرد. پس از آن بازرسی دوره ای هر یکسال یکبار انجام گردد.
۱٫ بازرسی شرایط محیطی اینورتر و شبکه
- دمای محیط بایستی کمتر از ۴۰ درجه باشد .همچنین در زمستان دما به زیر صفر درجه نرسد. از دماسنج استفاده نمایید.
- رطوبت محیط بایستی کمتراز ۹۰% وبدون شبنم باشد. مشاهده شبنم در محیط و زنگ زدگی نشاندهنده رطوبت زیاد می باشد. در اینصورت بارطوبت سنج آنرا اندازه گیری نمائید.
- محیط درایو بایستی عاری از هر گونه گرد و خاک باشد.
- محیط درایو بایستی عاری از نشتی ، قطرات آب ، بخار و شبنم باشد.
- هر گونه تغییر رنگ و بو نشاندهنده وضعیت غیر عادی در محیط می باشد.
- کنترل روی ولتاژ شبکه و چک ولتاژهای سه فاز (در صورت وجود ترانسفورمر جداگانه برای درایو، بایستی آنرا نیز بازرسی و سرویس نمائید)
۲٫ بازرسی و سرویس اینورتر
سرویس دوره ای اینورتر با توجه به شرایط محیطی و نوع آلودگی هر ۳ ماه یکبار انجام پذیرد ودر محیطهای آلوده با توجه به مقررات سیستم های پیشگیرانه سرویس اقدام نمایید وبعضی از آیتم های زیر را در دوره های کوتاه تر انجام دهید.
بازرسی اینورتر در دو حالت روشن ودر حال کار و در حالت خاموش انجام میشود:
الف) اینورتر روشن میباشد. و موتور در حال کار میباشد.
سرويس و نگهداري توسط پرسنل متخصص و آموزش ديده انجام پذيرد.
- اندازه گيري ولتاژ و جريان ورودي درايو و ثبت آن
- اندازه گيري هر سه جريان خروجي درايو با مولتي متر ومقايسه آن با نمايشگر پانل وهمچنين سه فاز خروجي نسبت بيكديگر و ثبت آن
- ثبت ولتاژ لينك DC از روي پانل دستگاه
- ثبت دماي داخلي درايو از روي پانل دستگاه
- بررسي نماييد كه درايو لرزش نداشته باشد
- بررسي نماييد كه كابلهاي درايو گرم نباشند
- بررسي نماييد كه فن درايو به نرمي كار كند وصداي غير عادي نداشته باشد. جريان هواي فن كم و ضعيف نباشد
ب ) درايو را خاموش نموده و پس از گذشت ده دقيقه به جهت تخليه خازنهاي لينك DC موارد زير را چك كنيد.
- پره هاي فن را بازبيني نماييد تا گرد و خاك روي آن ننشسته باشد و يا شكستگي نداشته باشد.
- باد گرفتن فن و هيت سينك و بردها و تميز نمودن آنها توسط قلم نقاشي. در تميز كردن و باد گرفتن بردها بايستي دقت فراوان به عمل آيد.
- فن خارجي موجود در تابلوي برق را بازبيني نماييد و فيلتر آنها را تعويض كنيد.
- اطمينان از محكم بودن ترمينالهاي قدرت وكنترل بوسيله پيچ گوشتي و يا آچار بسيار مهم ميباشد چرا كه شل بودن سيمها مقدمه ايجاد گرما وحتي آتش سوزي ميباشد.در ضمن اطمينان حاصل نماييد كه درايو بي برق باشد.
- در صورتي كه درايو نياز به تعميرات اساسي داشت و ميبايست درايو جايگزين نصب شود. بايستي در صورت نگهداري درايو جايگزين در انبار بيش ازيكسال تا هيجده ماه(بسته به شرايط گرماي محيط انبار) باشد با استفاده از اتو ترانسفورمر و يا منبع تغذيه DC به ورودي درايو به آهستگي ولتاژ اعمال نمياييد و به مدت ۵ ساعت درولتاژ نامي و بدون بار دستگاه را روشن نگه دارید
– قطعات زير بايستي پس از زمانهاي مقرر تعيين شده تعويض گردند:
- فن درايو پس ازحدود ۲۰۰۰۰ ساعت ( ۲٫۵ سال) کارکرد
- خازنهاي لينك DC پس از حدود ۴۰۰۰۰ ساعت (۴٫۵ سال) کارکرد
**طول عمر فن وخازن كاملا وابسته به شرايط محيط مي باشد و ممكن است زودتر از شرايط فوق نياز به تعويض داشته باشد.
۳٫ بازرسی و سرویس موتور متصل به اینورتر
اين بازرسي در دو حالت زير انجام شود:
سرويس دوره اي موتور هر سال يك بار انجام پذيرد.
الف) موتور تحت سرويس بوده و با اينورتر كار ميكند.
- بررسي نماييد كه موتور لرزش نداشته باشد.
- دماي محيط و دماي موتور را چك كنيد.
- بررسي نماييد كه كابلهاي موتور گرم نباشند.
- دقت نماييد كه موتور صداي غير عادي نداشته باشد. ممكن است برينگها آسيب ديده باشند.
- بررسي نماييد كه فن موتور به نرمي كار كند وصداي غير عادي نداشته باشد.
- بررسي نماييد كه روغن كاري موتور مطابق با جدول زمانبندي توسط پرسنل مكانيك انجام گرفته است.
- پره هاي فن را بازبيني نماييد تا گرد و خاك روي آن ننشسته باشد و يا شكستگي نداشته باشد.
- درب كليم موتور را با كنيد و وضعيت داخل كليم و اتصالات را با آچار چك نماييد.
- در صورت نياز به تعميرات اساسي موتوراز موتور جايگزين استفاده مينمائيد و يا موتور موجود به هنگام كار در دوره قبل تحت تنش هاي حرارتي در شرايط تحميلي محيط يا قطع و وصل هاي مكرر بوده است موتور بايستي ميگر با ولتاژ ۵۰۰ ولت به مدت ۱ دقیقه زده شود.توجه زير به هنگام استفاده از ميگر روي موتور الزاميست:
1 دیدگاه
Jalal mohebi
سلام
مطلب مفید شما رو درمورد سرویس و نگهداری درایو خوندم،در مورد igbt آیا لازمه سیلیکون اون هم پاک بشه و مجداد سیلیکون تازه زده بشه ؟؟
واینکه مدار ساده ای هست که بشه برای راه اندازی (فن) درایوهای فاقد فن استفاده کرد
باتشکر